Profesional merupakan salah satu Nilai Bitara Upsi yang perlu ada dalam seseorang guru. Dalam pendekatan itu, profesional merangkumi empat perkara di bawahnya iaitu beretika, iltizam, kompeten dan cinta ilmu.
1. Beretika.
- Sentiasa mengutamakan kepentingan organisasi sekolah.
- Menjaga maruah rakan seguru.
2. Iltizam
- Komited dalam menjalankan tugas dan berdedikasi.
- Merancang dan melaksanakan tugas dengan teliti.
- Melaksanakan tanggungjawab dengan sepenuh hati.
3. Kompeten
Profesionalisme merupakan hasil daripada stau proses pemikiran profesional dan tindakan dalam pembelajaran sepanjang hayat. Sebagai guru, mereka perlu meningkatkan profesionalisme mereka dengan membuat pembaharuan, penyemakan semula, bagi komitmen yang baik yang bertujuan untuk pengajaran di sekolah. Setiap guru perlu menguasai dan mengembangkan pengetahuan, kemahiran dan kecerdasan sebagai dalam pengajaran di sekolah.
1. Beretika.
- Sentiasa mengutamakan kepentingan organisasi sekolah.
- Menjaga maruah rakan seguru.
2. Iltizam
- Komited dalam menjalankan tugas dan berdedikasi.
- Merancang dan melaksanakan tugas dengan teliti.
- Melaksanakan tanggungjawab dengan sepenuh hati.
3. Kompeten
- Menyiapkan tugasan yang berkualiti dan efisien dalam jangka masa yang ditetapkan.
- Memastikan pembelajaran bersifat kontemporari dan sesuai digunakan sepanjang zaman..
- Meningkatkan dan memperkemaskan diri dengan ilmu dan kemahiran baru yang relevan dengan tajuk pembelajaran.
4. Cinta ilmu
- Menjalankan pennyelidikan dalam bidang tugas mereka.
- Mempunyai rangkaian dengan rakan guru dan pakar-pakar dalam bidang yang diajar bagi memastikan ilmu baru sentiasa ditambah dan diperbaharui.
Profesionalisme merupakan hasil daripada stau proses pemikiran profesional dan tindakan dalam pembelajaran sepanjang hayat. Sebagai guru, mereka perlu meningkatkan profesionalisme mereka dengan membuat pembaharuan, penyemakan semula, bagi komitmen yang baik yang bertujuan untuk pengajaran di sekolah. Setiap guru perlu menguasai dan mengembangkan pengetahuan, kemahiran dan kecerdasan sebagai dalam pengajaran di sekolah.
Sistem pendidikan akan berubah-ubah dari semasa ke semasa sama ada dari segi istilah-istilah baru, kaedah pengajaran-pembelajaran terkini, teknik-teknik pengajaran, inovasi serta penggunaan komputer dala pendidikan. Oleh itu, guru yang cemerlang harus pendidikannya sepanjang hayat untuk mempelajari sesuatu untuk tingkatkan kemahiran dalam pengajaran.
Antara strategi peningkatan profesionalisme diri dan amali refleksi ialah :
1. Peningkatan Profesionalisme Melalui Latihan Dalam
Perkhidmatan
Semasa dalam perkhidmatan, guru-guru perlu dilatih semula untuk membangunkan ilmu pengetahuan dan kemahiran-kemahiran dalam mata pelajaran pengkhususan, inovasi pedagogi. Seterusnya ialah, guru yang berpandangan progresif mampu memperkaya diri dengan pengetahuan, kemahiran dan trenda-trenda pengajaran dan pembelajaran yang baru.
Perkhidmatan
Semasa dalam perkhidmatan, guru-guru perlu dilatih semula untuk membangunkan ilmu pengetahuan dan kemahiran-kemahiran dalam mata pelajaran pengkhususan, inovasi pedagogi. Seterusnya ialah, guru yang berpandangan progresif mampu memperkaya diri dengan pengetahuan, kemahiran dan trenda-trenda pengajaran dan pembelajaran yang baru.
2. Amalan Refleksi Dan Penulisan Refleksi Ke Arah
Peningkatan Profesionalisme Guru
Dapat memperkayakan diri dan merangsang amalan profesional. Ia juga bertindak sebagai forum untuk membuat keputusan yang mengakibatkan tindakan atas konteks pengajaran. Selain itu, penulisan refleksi ini boleh dijadikan sebagai batu asas dalam mengkaji proses kognitif guru semasa membuat keputusan tentang pengajaran dan pembelajaran.
Dengan penulisan ini juga memberi peluang kepada guru untuk menganalisis diri serta menyedari tentang kekuatan dan kelemahan diri sendiri. Oleh itu, guru dapat mengubahsuai serta membaiki proses pengajaran mereka dengan efektif.
Peningkatan Profesionalisme Guru
Dapat memperkayakan diri dan merangsang amalan profesional. Ia juga bertindak sebagai forum untuk membuat keputusan yang mengakibatkan tindakan atas konteks pengajaran. Selain itu, penulisan refleksi ini boleh dijadikan sebagai batu asas dalam mengkaji proses kognitif guru semasa membuat keputusan tentang pengajaran dan pembelajaran.
Dengan penulisan ini juga memberi peluang kepada guru untuk menganalisis diri serta menyedari tentang kekuatan dan kelemahan diri sendiri. Oleh itu, guru dapat mengubahsuai serta membaiki proses pengajaran mereka dengan efektif.
Antara strategi nya ialah guru boleh buat penulisan jurnal atau reflektif. Melalui penulisan ini, kita boleh membezakan proses pemikiran kepada refleksi semasa tindakan, seseorang itu melihat semula dan memikirkan permasalahan yang wujud untuk memahami situasi . Manakala refleksi ke atas tindakan pula, di mana guru merenung kembali proses pemikirannya dan menganalisis situasi sebelum merancang tindakan susulan.
Refleksi mempunyai nilai-nilai peribadi yang membawa kepada kepuasan dalaman apabila guru dapat menganalisis sesuatu situasi atau pengalaman dengan sebaik mungkin dan dapat membentuk satu pandangan secara logik.
3. Pembentukan Portfolio Pengajaran
Portfolio merupakan dokumen yang menggambarkan proses perkembangan dan rancangan pencapaian visi di masa akan datang. Portfolio pengajaran mengandungi koleksi bahan-bahan seperti artifek dan penulisan reflektif yang dapat memperkukuhkan perkembangan diri guru. Selain itu, ia juga mampu memberi impak yang besar dan membawa manfaat serta meningkatkan kualiti pengajaran guru dalam profesionnya. Ini kerana proses perkembangan portfolio secara berterusan akan bagi peluang kepada guru untuk membuat refleksi tentang perkembangan dan perubahan perjuangan sepanjang masa.
Menurut Loughran & Corrigan, 1995 ; Sheldin, 1997, portfolio membantu guru mendokumentasi dan menerangkan tindakan mereka bagi membuktikan pengetahuan profesional mereka dan membuat refleksi tentang apa, bagaimana dan mengapa mereka melakukan sesuatu tindakan. Selain itu, ia memberikan galakan kepada guru untuk mengenal pasti halangan-halangan dalam proses pengajaran dan pembelajaran dan memikirkan penyelesaian masalah dengan mengimbas kembali pengalaman-pengalam lepas dalam portfolio tersebut.
Proses membina portfolio merangsang guru untuk memikirkan semula aktiviti pengajaran, keberkesanan strategi-strategi pengajarandan merangsang pendekatan baru atau teknik-teknik untuk masa akan datang.
Portfolio pengajaran juga menjadi tempat di manna pemikiran reflektif berlaku untuk menghalusi pengajaran sendiri dan dapat membentuk seorang guru itu mengamal tabiat serta sikap berfikir dan berikhtiar dalam melaksanakan tugasnya.
4. Penyelidikan Tindakan Amalan Profesionalisme Yang
Efektif
Seseorang guru perlu meneroka idea-idea baru mengenai kaedah-kaedah mengajar dalam pengajaran. Budaya penyelidikan, penulisan dan pembacaan wajib dipupuk dalam kalangan guru untuk meningkatkan perkembangan profesionalisme diri serta bertindak secara profesional.
Dengan mempersoalkan "apa yang berlaku'', ''mengapa ianya berlaku'' dan ''bagaimana kita hendak menyelesaikannya'' adalah diperlukan dalam proses perkembangan peribadi sesorang guru. Selin itu, guru juga wajar menjadikan profesion keguruan yang berasakan kajian dan amalan pengajaran melalui kajian saintifik dan bukan mendengar pendapat semata-mata.
5. Amalan Konsep "Belajar Seumur Hidup"
Dalam perkembangan diri, guru harus mengamalkan konsep ini dengan pembacaan, penulisan, penyelidikan, pengetahuan dan pandangan terhadap terhadap bidang yang diceburi. Dengan ini dapat menajamkan kecekapan dan keyakinan untuk menjadi seorang yang kreatif, reflektif dan berinovasi dalam gaya pengajarannya.
Selain itu, guru juga mampu untuk memperbaiki diri sendiri sebagai pelajar dalam paradigma belajar seumur hidup. Mereka perlu meningkatkan pengetahuan, khususnya dalam teknologi maklumat dan komunikasi, ICT. Sebagai guru, mereka harus mengasah kemahiran mengajar melalui ICT dan saling bertukar pendapat dengan guru yang lebih berpengalaman.
Guru juga boleh membuat jaringan dengan guru-guru di negara lain sebagai mencerminkan imej pengantarabangsaan serta berpeluang untuk berkongsi ilmu dan kemahiran dengan mereka. Program secara online ini merupkan perkembangan baru dalam ICT dan guru boleh mendapatkan bahan pengajaran dan pembelajaran secara online.
6. Sistem Pementoran Sebagai Cara Meningkatkan
Profesionalisme Diri
Sistem pementoran biasanya berlaku di sekolah, di mana guru boleh mengadakan perbincangan intelektual dengan guru yang lebih berpengalaman mengenai pengetahuan baru, teknik-teknik baru dan bimbingan dalam penilaian seperti pembinaan item soalan. Melalui sistem pementoran ini juga, setiap guru akan mempunyai seorang atau beberapa orang mentor di tempat bertugas bagi memberinasihat dan bimbingan berterusan agar dapat meningkatkan tahap profesionalisme mereka.
tq..sangat membantu ^_^
ReplyDelete